Skip to main content

Digitaal is het nieuwe event normaal

Hoewel we onze sterke voorkeur voor “live” events niet onder stoelen of banken gaan steken, er waait in onze werking ook een nieuwe wind… een digitale die ons frontaal raakt en die we niet kunnen vermijden.

Het is geen kwestie van gewoon ondergaan, het is ook een kwestie van flexibiliteit en wendbaarheid om snel mee te draaien en niet bij de pakken te blijven zitten.

Digitaal is tijdelijk het nieuwe normaal hoewel ik ervan overtuigd ben dat het nooit meer echt zal verdwijnen. Daar waar het voordien sporadisch aan bod kwam tijdens een congres of beurs zal het nu altijd een hybride-verhaal worden voor een publiek dat ook gewoon niet meer reist en rustig volgt vanuit zijn eigen kamer.

Deze nieuwe vorm vraagt ook andere expertise. Event regie wordt plots tv-regie en de kennis over verschillende streamingplatformen wordt aan de lopende band bijgeschaafd. De platformen werden tot voor kort zelfs nog volledig gebouwd en bewijzen hun performantie dagelijks bij elk nieuw project.

Het is geen kwestie van anders werken, het is een kwestie van totààl nieuw werken.

We zijn mee, we lopen vooruit. We kennen de materie en werken samen met de beste partners uit dit veld. 10 – 50 of 10.000-den mensen in een online sessie! Ja graag!

Weet aub dat het echter allemaal niet zo simpel is als het lijkt. Het stopt niet bij het boeken van een studio. Dan begint het pas. Je voorbereidingen moeten piekfijn zijn, de teksten helder en volledig uitgeschreven. Het script moet tot op de seconde kloppen, geen ruimte voor error in een live setting. Wat met het licht? Hoe klink ik? Hoe kijk ik in de camera? Hoe maak ik het attractief voor mijn publiek? Wanneer komen de bumpers? Wat met filmpjes? Interacties via chatrooms? Live interventies? Cocktails shaken en/of een feestje bouwen?

Ook bij dit soort events hangt alles af van de doelstelling en de doelgroep. Die moeten echt helder in kaart worden gebracht. De spanningsboog is kleiner, het moet gewoon barsten van dynamiek en enthousiasme. We zijn verwend als we naar tv kijken, eigenlijk is jullie bedrijfsshow net hetzelfde. Het publiek kijkt en heeft hoge verwachtingen. Ze willen geëntertaind worden of ze kijken binnen de kortste keren weg van het grote scherm naar hun kleine scherm en de aandacht is zoef weg.

Het is niet gemakkelijk om een boodschap juist over te brengen als je als spreker enkel de camera voor je hebt. Maar hey, daar zijn technieken voor die onze regisseurs je kunnen leren.

Want als je je event uitbesteedt aan KonseptS dan mag je wel wat return verwachten. Dan bouwen we je concept dynamisch, dan geven we het publiek wat ze willen en dan voelen de sprekers zich op hun gemak in onze juiste studio’s onder de professionele begeleiding van onze regisseurs.

Ja, je kan alles alleen en neen het lijkt op het eerste zicht allemaal niet zo moeilijk…. Tot de studio is geboekt en je dan de vorm dient te geven.

Hoe organiseer je nu een goed digitaal event? Loop je vast in je organisatie? Wil je vrijblijvend gewoon eens weten hoe wij hierbij zouden kunnen helpen? #RingtheKonseptSbell